Πέμπτη, 19 Απριλίου 2007

Είσαι άνθρωπος β' κατηγορίας;

Με αφορμή το άρθρο του Νίκου Ζαχαριάδη στο πρώτο θέμα (απόσπασμα του άρθρου θα βρείτε εδώ), σκέψεις και αντιδράσεις από γκέι και λεσβίες δημοσιεύτηκαν στο blog του και έγινε κι ένα ποστ στο blog του Χρήστου.

Μετά το τελευταίο ποστ, στο οποίο κατά τη γνώμη μου υπάρχει μια διάθεση δικαιολόγησης του αρθρογράφου για τις απόψεις του ("Όταν είσαι συνηθισμενός σε μία εικόνα, σε ένα πρότυπο, δυσκολεύεσαι να δεχτείς κάτι καινούργιο το οποίο έχεις "διδαχθεί" ότι είναι μη φυσιολογικό και το κρίνεις αμυντικά.") και εύρεσης ελαφρυντικών ("Βέβαια, όλο αυτό θα μπορουσε να αποτελεί και απόρροια μίας προσωπικής του πρόσφατης εμπειρίας η οποία αποδώθηκε με αυτόν τον τρόπο στο άρθρο που διαβάσαμε."), ενώ αντίθετα υπάρχει ξεκάθαρη διαφωνία με κάποιες ακραίες αντιδράσεις γκέι ("Επίσης, έχω να προσθέσω πως, όταν παρεκτρέπεσαι χάνεις τις περισσότερο φορές το δίκιο σου.") έκανα κάποιες σκέψεις.


Είναι μία τραγική πραγματικότητα ότι στα μάτια της πλειοψηφίας στην Ελλάδα ο ομοφυλόφιλος είναι άνθρωπος β κατηγορίας. Είναι άνθρωπος με μειωμένη σοβαρότητα, μειωμένη αξιοπρέπεια, μειωμένο αντρισμό και τελικά μειωμένα δικαιώματα σε σχέση με τους "κανονικούς".

Θέλουμε να είμαστε άνθρωποι β κατηγορίας; Είμαι σίγουρος πως όχι. Πολλοί βέβαια θα επισημάνουν ορθότατα ότι είναι πολύ δύσκολο να επιβάλουμε το πώς θέλουμε να μας αντιμετωπίζει η πλειοψηφία, τουλάχιστον όχι εύκολα. Κανείς δε θα μας ρωτήσει τι αντιμετώπιση θέλουμε να έχει απέναντι μας.

Αυτό όμως δε σημαίνει ότι πρέπει να το αποδεχτούμε και να μην αντιδράμε, πόσο μάλιστα να βρίσκουμε και ελαφρυντικά σε όσους μας αντιμετωπίζουν έτσι. Άλλωστε αν δεν αντιδράσουμε σε τέτοια φαινόμενα ρατσιστικής αντιμετώπισης δεν πρόκειται να αλλάξει ποτέ τίποτα.

Και το χειρότερο απ' όλα, έχω την αίσθηση (μακάρι να κάνω λάθος) ότι με την τόσο χαλαρή στάση απέναντι σε τέτοια περιστατικά, ίσως κάποιοι από μας θεωρούμε και οι ίδιοι τους εαυτούς μας υποσυνείδητα ανθρώπους β κατηγορίας....

11 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Auto mas eleipe tora na sindesoumetin katigoria tou anthropou me tin sexoualikitou simperifora!!! Auta ta dio den exoun kamia sxesi kai nomizo oti den prepei kan na asxoloumaste me auto to thema sta blog! Kai mono me to na anarotiomaste kai na sizitame gia auto dinoume axia se tetoia sxolia. Einai autonoito kai thesmika katoxiromeno oti den iparxoun diakriseis anamesa stous anthropous gia kanenan logo. Tora an mou peis oti o kir Mpampis i i kira euterpi apenanti pisteuei oti oi omofilofiloi eimaste apovrasmata, e den tha valo kai to iguana mou ton Sokrati na klaiei! :P
Me ta timis, Captain Astro

Κώστας είπε...

Captain Astro, δε διαφωνώ ότι δε σχετίζονται και δεν πρέπει να σχετίζονται. Ουσιαστικά το ίδιο λέμε, αλλά με διαφορετικό τρόπο.

Η μόνη μας διαφορά, αν κατάλαβα σωστά, είναι ότι εσύ πιστεύεις ότι η καλύτερη αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών είναι η αδιαφορία και όχι η αντίδραση.

Ευχαριστώ για την επίσκεψη.

..Χρηστος είπε...

Η διάκριση υπάρχει μέσα μας. Και εφόσον τη νιώθουμε, την εκπέμπουμε. Εγώ δε νιώθω άνθρωπος Β΄ κατηγορίας. Σε καμία περίπτωση. Άπλα έχω την αίσθηση ότι καλούμαι να υποστηρίζω λεκτικά το ότι είμαι άνθρωπος με διαφορετικές προτιμήσεις. Και αν δεν την υποστηρίξω «σωστά» κατά τους υπόλοιπους, οι οποίοι μπορεί να έχουν και δίκιο, χαρακτηρίζομαι για ελαφρότητα λόγου, σκέψης και μάλιστα και από ανθρώπους (όσο δίκαιοι και αν είναι) που γνωρίζω και με γνωρίζουν, και αυτό αν μη τι άλλο με ενοχλεί. Δε δίνω ελαφρυντικά στην άποψη του κειμενογράφου απλά συμπληρώνω, αφού έχω διαβάσει όλα τα υπόλοιπα σχόλια, και μία άλλη ενδεχόμενη διάσταση. Ίσως, όλοι να μην έχουμε βιώσει τον ρατσισμό στον ίδιο βαθμό. Προσωπικά, πιστεύω ότι ο ρατσισμός που δέχτηκα στη ζωή μου με παρακίνησε να γίνω καλύτερος άνθρωπος. Να σέβομαι τις ιδιαιτερότητες του άλλου και τις απόψεις του. Με έκανε να είμαι πιο συγκαταβατικός. Έχω όμως την αίσθηση ότι αυτή η συζήτηση έχει εξελιχθεί σε μάχη παρά σε διάλογο, οπότε καταλήγω. Θεωρώ ότι κάνατε πάρα πολύ καλά που απαντήσατε στο άρθρο που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα, το ανέφερα από την πρώτη στιγμή. Άπλα νομίζω ότι πρέπει να σεβαστούμε και το γεγονός ότι κάποιοι δε νιώθουν την ανάγκη να το κάνουν αυτό, όχι όμως, επειδή υποσυνείδητα αισθάνονται άνθρωποι β΄ κατηγορίας. Παραδείγματος χάριν, εγώ θεωρώ ότι οι απόψεις που ειπώθηκαν σαν σχόλια με κάλυψαν και ότι δεν υπήρχε καλύτερος τρόπος να ειπωθούν τουλάχιστον από εμένα. Επίσης, δε γνωρίζω τον κο Ζαχαριάδη ούτε και την πορεία του στη δημοσιογραφία, πράγμα που θα μου έδινε ίσως τη δυνατότητα να κρίνω διαφορετικά την κατάσταση και να νιώθω την ανάγκη να απαντήσω. Για εμένα ήταν η άποψη ενός ανθρώπου για την οποία ενημερώθηκα μέσω τρίτων. Όπως και να έχει θεωρώ ότι ο συγκεκριμένος διάλογος ήταν πολύ εποικοδομητικός και δημιουργικός για τον καθένα.

Κώστας είπε...

"Δε δίνω ελαφρυντικά στην άποψη του κειμενογράφου απλά συμπληρώνω, αφού έχω διαβάσει όλα τα υπόλοιπα σχόλια, και μία άλλη ενδεχόμενη διάσταση."

Ουσιαστικά αυτό κάνεις όμως. Πρακτικά το αποτέλεσμα είναι να προκύπτουν ελαφρυντικά.

"Ίσως, όλοι να μην έχουμε βιώσει τον ρατσισμό στον ίδιο βαθμό. Προσωπικά, πιστεύω ότι ο ρατσισμός που δέχτηκα στη ζωή μου με παρακίνησε να γίνω καλύτερος άνθρωπος. Να σέβομαι τις ιδιαιτερότητες του άλλου και τις απόψεις του. Με έκανε να είμαι πιο συγκαταβατικός."

Συμφωνώ. Προσπαθώ να σέβομαι όλες τις διαφορετικές απόψεις, επιλογές και στάσεις ζωής των άλλων.

Όχι όμως όταν οι άλλοι δε σέβονται εμένα και τις επιλογές μου. Εκεί είναι η διαφωνία μου. Δεν μπορούμε να μιλάμε για σεβασμό και ανοχή όταν κάποιος δεν κάνει την παραμικρή προσπάθεια να σεβαστεί εμάς.

Θυμήθηκα τη συζήτηση για την θρησκεία. Μου είχες πει ότι σέβεσαι αυτούς που δεν πιστεύουν αρκεί να σέβονται κι αυτοί τα δικά σου πιστεύω και συμφώνησα.


"Έχω όμως την αίσθηση ότι αυτή η συζήτηση έχει εξελιχθεί σε μάχη παρά σε διάλογο, οπότε καταλήγω. Θεωρώ ότι κάνατε πάρα πολύ καλά που απαντήσατε στο άρθρο που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα, το ανέφερα από την πρώτη στιγμή. Άπλα νομίζω ότι πρέπει να σεβαστούμε και το γεγονός ότι κάποιοι δε νιώθουν την ανάγκη να το κάνουν αυτό, όχι όμως, επειδή υποσυνείδητα αισθάνονται άνθρωποι β΄ κατηγορίας."

Μα ποτέ δεν κάλεσε κανείς κανέναν να πάρει μέρος. Δεν πρόκειται για σταυροφορία. Δεν διάβασα κανέναν να σου επιτίθεται επειδή δεν ήθελες να γράψεις κάτι.

Απλά, προσωπικά, (για να μη μιλάω εκ μέρους άλλων) διαφώνησα με το ποστ σου και στο επεσήμανα με σχόλιο. Το βρήκα πολύ υποκειμενικό υπέρ του Ζαχαριάδη, χωρίς πραγματικά να μπορώ να καταλάβω το γιατί.

Αυτό ήταν τροφή για σκέψεις (με ξέρεις άλλωστε) και το αποτέλεσμα των σκέψεων ήταν το παραπάνω ποστ.

Δε βλέπω καμία μάχη. Μόνο έντονο διάλογο κι ανταλλαγή απόψεων. Και μου αρέσει πολύ!

"Παραδείγματος χάριν, εγώ θεωρώ ότι οι απόψεις που ειπώθηκαν σαν σχόλια με κάλυψαν και ότι δεν υπήρχε καλύτερος τρόπος να ειπωθούν τουλάχιστον από εμένα."



"Όπως και να έχει θεωρώ ότι ο συγκεκριμένος διάλογος ήταν πολύ εποικοδομητικός και δημιουργικός για τον καθένα."

Συμφωνώ απόλυτα! :)

Queerdom είπε...

Εγώ πάντως τώρα διάβασα την απάντησή του στα σχόλια και εξοργίστηκα και ξαναπάντησα..Περιμένω την απάντησή του, πραγματικά..

les_boi είπε...

υπάρχει πράγματι πολύ εσωτερικευμένη ομοφοβία και ίσως κατι τέτοιο να είναι να αποδίδεις ελαφρυντικά στους ομοφοβικούς , ποροσωπικά δεν πιστεύω ότι πρέπει να δίνουμε ελαφρυντικά όχι όμως και να επιτθέμεθα γιατι δεν αλλάζουμε κάτι , ίσως κάτι τέτοιο να θέλει να πει κι ο χρήστος , ο συγκεκριμένος κύριος όμως δεν είναι απλά ένας αδαής ομοφοβικός γι'ατο και η οργή...
αστα queerdom εμένα να δείς μου άναψαν τα λαμπάκια..!

Κώστας είπε...

Queerdom, les_boi,

καλύτερα που έγινε ό,τι έγινε τελικά, για να δούμε τι είδους άνθρωποι γράφουν στις εφημερίδες και τα περιοδικά και πόσο αλαζόνες είναι και ανίκανοι για στοιχειώδη διάλογο.

Προσωπικά νιώθω ότι κέρδισα πολλά από την υπόθεση.

Καλημέρα!

boywalkinginthewoods είπε...

σκόρπιες σκέψεις, ψόφια κέφια, νάυλον ντέφια

για να ξεκινήσω ας αποτανθώ στα εξαγριωμένα νέα (και καλά κάνουν, γιατί αν είσαι νέος και ήρεμος είναι να απορείς) ομοφυλόφυλα αγόρια και κορίτσια εδώ.
μου έλεγε λοιπόν ένας σοφός φίλος μου:
γιατί boy θέλεις να μάθεις το γουρούνι να τραγουδάει;
και τον χρόνο σου χαλάς και το γουρούνι δυσαρεστείς.

that said...

ποιός νοιάζεται εκτός από το ανεγκέφαλο κοινό της δεδομένης εφημερίδας του γνωστού σεξιστή εκδότη και εμάς, για το τι λέει ο καθένας που γράφει εκεί και γιατί; όχι, μην φοβάστε τις διακόσιες χιλιάδες ηλιθίους, ας φοβάστε όμως ένα έθνος ηλιθίων ολόκληρο με τους κυβερνήτες και τους θρησκευτικούς ηγέτες του. θυμάσαι; ψηφίζεις και εσύ. όχι;

subtext
είμαι out στην οικογένειά μου, στην παρέα μου, στους συνεργάτες μου. δεν έτυχε, πέτυχε. έχω υποστεί λεκτική βία ως ομοφυλόφιλος αρκετά συχνά και στην αθήνα και στο λονδίνο και στο παρίσι οπου έχω βρεθεί για χρονικά διαστήματα και ας μην χρησιμοποιώ κώδικες και μανιέρες που οι ετεροφυλόφιλλοι θεωρούν για κάποιον λόγο που μου διαφύγει το σημάδι του αντιχρήστου. κάθε φορά αντέδρασα με ευγένεια και ανοχή νοιώθοντας και λίγο φόβο, όχι περισσότερο από αυτόν που θα ένοιωθα αν ένα σκυλί μου γαύγιζε. θεωρώ τον εαυτό μου ακτιβιστή με αξιοπρέπεια. συμμετέχω στα κοινά, ψηφίζω με την ανοχή και την ενσωμάτωση ομοφυλοφίλων ανδρών και γυναικών από τους πολιτικούς, στο μυαλό μου. υποστηρίζω κινήσεις για την άρθρωση της ισότητας ανάμεσα στους ανθρώπους. προσπαθώ ενάντια σε κάθε ρατσισμό και όχι μόνο τον σεξουαλικό. αφήνω να φαίνεται δημόσια η οικιότητά μου με το αγόρι μου αν έτσι το νοιώθω και όπου το νοιώθω, και αν αυτή η διάθεση είναι αμοιβαία. αντιλαμβάνομαι εδώ την αδυναμία ορισμένων ομοφυλοφίλων να εκφραστούν ελεύθερα ή να θεωρήσουν αυτήν την ελεύθερη έκφραση απαραίτητη ή ποθητή.

η ομοφυλοφιλία μου είναι ενσωματωμένη στην ζωή μου και την τέχνη μου όσο και η αγάπη μου για τους ουρανούς, για την θάλασσα, για τα ταξίδια και όχι περισσότερο. μου αρέσουν τα αγόρια, τα δάση, ο αέρας, τα παιχνίδια, όλα με καθορίζουν και τίποτε δεν με αντιπροσωπεύει με αυτήν την έννοια που προσπαθεί ο κύριος της εφημερίδας να μου προσάψει. θεωρώ τον εαυτό μου απολύτως φυσιολογικό σε όλες μου τις προτιμήσεις και πάντα σε σχέση με τον άλλον άνθρωπο στον οποίο αυτές οι προτιμήσεις μου αναφέρονται. (εννοώ εδώ, οτι αν μας αρέσει και εμένα και εσένα να χτυπάμε το κεφάλι μας στον τοίχο ενώ γαμιόμαστε, αυτό είναι για μας φυσιολογικό και δεν πέφτει λόγος σε κανένα).

ανέχομαι και ζητώ να με ανεχτούν. τίποτε άλλο.

αλήθεια της ζωής μου:
υπάρχουν καλοί και κακοί παντού.

συγγνώμη κώστα για την εισβολή και την μπουρδολογία μου.

νομίζω οτι τα πράγματα τοποθετούνται στην σωστή απλή βάση τους εδώ:

http://exisandwhys.blogspot.com

χαρούμενα παιδιά, vol.2

peace

boywalkinginthewoods είπε...

συγγνώμη κώστα για την εισβολή και την ορθογραφία μου.

τώρα που το ξαναδιαβάζω
βλέπω πως:
γράφω τις λέξεις ομοφυλόφιλος και ετεροφυλόφιλος με διαφορετικό τρόπο κάθε φορά, να μην πλήττεις, όπως ομοφιλοφιλος, ομοφυλόφυλος, ομοφειλόφηλος, ωμοφηλόφοιλος μέχρι να ξεχάσεις τι διαβάζεις και όταν λέω το σημάδι του αντιχρήστου δεν εννοώ το σημάδι αντι του χρήστου.
what a lame, τι να κάνω, είμαι αγράμματος και καθυστερημένος

στο blog του exis δες τα τρία ταινιάκια στο ποστ "χαρούμενα παιδιά, vol.2"

Κώστας είπε...

boywalkinginthewoods άσε τις συγνώμες και τις μετριοφροσύνες :)

Σου είμαι υπόχρεος!

Ε υ χ α ρ ι σ τ ώ !

Halias είπε...

Όταν καταφέρει η κοινωνία μας να δει τον εαυτό της στον καθρέφτη τότε ίσως καταφέρει να διώξει προκαταλήψεις κ να σταματήσει τις ρατσιστικές της αντιλήψεις. Ως τότε αυτό που σύνεβη θα επαναλαμβάνεται άλλοτε σε μεγαλύτερη κ άλλοτε σε μικρότερη έκταση.

Thanks